شنبه1402/11/21

08:41:3

52

ارتقای کیفیت نان، اراده ای که به ثمر نشست

همزمان با ايام دهه فجر انقلاب اسلامی، مراسم رونمایی از استاندارد ملی آرد کامل گندم، در سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد.

دکتر مهدی اسلام پناه در مراسم رونمایی از استاندارد ملی آرد کامل گندم و نان مسطح با بیان اینکه اجرایی شدن استاندارد ملی در حوزه نان و آرد کامل گندم به عنوان اتفاقی بزرگ در کشور رقم خورد گفت: اراده قطعی در دولت سیزدهم، استانداردسازی مسیر و روند تولید آرد کامل گندم برای استفاده مردم بود که به لطف حمایت همه دستگاه‌های ذی‌ربط رونمایی شد.

دکتر اسلام پناه ادامه داد: این آرد، آرد کاملی است که منطبق با فناوری روز و استاندارد‌های روز نصیب مردم شده و فعالیتی علم پایه است که امیدوارم با کار دانش بنیان به درستی در ادامه مسیر پیاده سازی شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: مردم ما در گذشته از آردونان کامل استفاده می‌کردند که در دهه‌های قبل کمرنگ شده بود، اما امروز اجزای یک نان کامل و پرمغز را به ملت ایران هدیه می‌دهیم که پایه گذاری این اقدام را سازمان ملی استاندارد انجام داده و با کمک همراهان دیگر در وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سایر سازمان‌های ذی ربط به ثمر نشسته است.

وی ادامه داد: همانند گذشته که نان کامل بوده با این اتفاق بزرگ دوباره باید این نان به سفره‌های مردم بازگردد و سلامت ملت ایران تضمین شود.

شایان ذکر است با هدف افزایش کیفیت در نان‌های چهارگانه، بازنگری استانداردهای ملی سلامت محور، مرتبط با زنجیره گندم، آرد و نان را که به عنوان قوت غالب مردم در سفره هر ایرانی دارای حرمت و کرامت است در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس، استاندارد ملی آرد به شماره ۱۰۳، برای کاهش سبوس گیری از گندم تجدیدنظر شد و علاوه بر تعریف آرد کامل برای تولید باکیفیت، مشخصات کیفی و ماهیتی دانه گندم، از محوری‌ترین تغییرات و اصلاحات به عمل آمده در بازنگری استاندارد مذکور بود.

در این مراسم دو استاندارد «آرد گندم - ویژگی‌ها و روش‌های آزمون» و نیز «نان مسطح - ویژگی‌ها و روش‌های آزمون» توسط رئیس سازمان ملی استاندارد ایران رونمایی شد.